Niedawno, podczas wizyty w biurze przyjaciela, zaczął mi się żalić, że jego interesy nie idą najlepiej, bo firma stała się jednym wielkim bałaganem. To już nie było zabawne. „Problem z tym biznesem” – powiedział – „jest taki, że menedżer (czyli ja) jest najgorszą osobą w tej zakichanej firmie. Nie mam przeszkolenia w zarządzaniu. Mój partner chce tylko przychodzić do pracy, wykonywać swoją pracę i odejść z kierownictwa, zostawiając obowiązki dla mnie. Szczerze mówiąc, ja też nie mam wielkiej ochoty na bycie szefem. Problemy kadrowe, problemy z gotówką, dotrzymanie limitów sprzedaży – robię to wszystko. To codzienność i jest to uciążliwe”.
Brzmi znajomo? Masz dużo towarzystwa. Jednak w każdym biznesie „ktoś” musi być szefem. Możesz nie mieć szkolenia, chęci lub cierpliwości, ale masz pracę. Czy jest jakiś sposób, aby to było mniej bolesne?
TAK! Najpierw zauważ, że każda firma jest w dwóch firmach. Robisz to, co robisz – montujesz, budujesz, sprzedajesz, produkujesz itp. – to twój pierwszy biznes. Twoi klienci ostatecznie decydują o tym, jak dobrze prowadzisz ten biznes, na podstawie sprzedaży, którą ci zapewniają. Jeśli służysz ich potrzebom, nadal otrzymujesz ich wsparcie. Jeśli nie dasz im tego, czego chcą, nie będą cię wspierać, nie będziesz musiał długo się martwić o biznes.
Twoim drugim biznesem jest pozostanie w biznesie. Możesz być świetny w tym, co robisz, ale jeśli nie będziesz właściwie prowadzić swojej firmy, możesz wypaść z niej – SZYBKO. To jest problem mojego przyjaciela. Czuje się przytłoczony „byciem w biznesie”.
Jednak prowadzenie biznesu nie musi być stresujące i wyczerpujące. Oto trzy strategie, których możesz użyć, aby być lepszym menedżerem swojej firmy:
1. Zacznij od przemyślenia, dlaczego prowadzisz działalność. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zapisz swoje jasne cele biznesowe z terminem ich osiągnięcia i zapisz je w kategoriach wyników. Zapisz, co musisz zrobić, aby osiągnąć swoje cele. (Na przykład: Użyj PostIt(TM) Notes, aby wymienić każdy etap przepływu pracy, począwszy od pozyskiwania potencjalnych klientów, a skończywszy na otrzymywaniu zapłaty. Jaką robotę papierkową musisz wygenerować? Ile połączeń sprzedażowych musisz wykonać? Jakie są Twoje limity produkcyjne? Jakie kontrole są potrzebne? Itd.)
2. Poinformuj swoich ludzi (na piśmie), czego się od nich oczekuje, jeśli chodzi o wyniki i terminy. Zgódź się ze swoim partnerem, jeśli go masz, czego możesz od siebie oczekiwać. Nie zostawiaj żadnych luk w swoich oczekiwaniach. Mierz każde działanie i osobę w firmie pod kątem tych celów. Nie toleruj żadnych działań niezgodnych z celami.
3. Jeśli chodzi o codzienne umiejętności zarządzania, polegaj na starym dobrym zdrowym rozsądku. Jeśli działanie nie spełnia testu zdrowego rozsądku, prawdopodobnie jest to również zła teoria zarządzania. Zawsze pamiętaj, że kiedy przepływ pracy i zasady i procedury działają, a ludzie wiedzą, co mają robić i mogą to robić, nie ma potrzeby dodatkowego zarządzania. Nadal będziesz musiał być kierownikiem – kiedy coś nie działa. Ale jeśli cele Twojej firmy są jasno określone i wszyscy podążają w jednym kierunku, nie zdarza się to często. I czy nie jest to rodzaj zarządzania, z którym możesz żyć.